Begynnelsen


Nordanger Gulv AS ble etablert av Knut Nordanger i 1976. Under en gulvmesse i Tyskland i 1978 møttes to representanter fra engelske gulvprodusenter på en pub. Under samtalen spurte den ene mannen den andre om han kjente til noen i Norge som kunne selge deres produkter. De hadde vært i Norge flere ganger uten resultat. Den andre sier da at han kunne kontakte Knut Nordanger i Oslo.

Det gjorde de og Nordanger Gulv AS lanserte LVT-gulv i Norge i 1978, og det ble starten på et samarbeid som varte i 30 år.

Et nytt konsept

Nordangers markedsføring gikk ut på at gulvene skulle tilpasses bransjen og innredning. En kjede skulle ha samme gulv i alle sine butikker, og som ga gjenkjennelse til kundene. Gulvene skulle med andre ord være med å selge butikkens varer.

Noen år etter lanseringen i Norge kom fliser med tredesign. Dette gjorde at markedet eksploderte. Samtidig ble det bygget kjøpesentre i store antall over flere år. Nordanger Gulv AS var alene om LVT-gulv i Norge i mange år, og inngikk leveringsavtaler med kjeder over hele landet.

Butikker hadde tidligere forsøkt å benytte tregulv. Men tregulv fordret hyppig sliping og lakkering, noe som gjorde dem uegnet til bruk på steder med stor trafikk og slitasje.

Når mønstrene ble så gode at kunder og ansatte trodde de gikk på ekte tre, valgte flere og flere butikker LVT-gulv fremfor tepper og tregulv.

Solid fotfeste i markedet

Det vokste til flere produsenter i det norske markedet, men Nordanger Gulv hadde etablert seg som en solid og pålitelig leverandør med kvalitetsprodukter. Til tross for konkurransen fortsatte Nordanger Gulv AS suksessen.

NG Vinylgulv blir til.

​I 2009 skjedde det som fort kunne ha stoppet gulveventyret. Det 30-år lange samarbeidet med gulvprodusenten ble avsluttet etter at produsenten fikk ny eier. Den nye eieren vedtok å legge om salgsstrategien. Nordanger Gulv AS hadde ikke tro på omleggingen og de nye eiernes planer for Norge, og valgte derfor å avslutte samarbeidet.

Knut Nordanger ga likevel ikke opp og satte i gang arbeidet med å etablere egen merkevare. I 2009 ankom 50.000kvm med firmaets nye stolthet – NG.

Et nytt og enda bedre produkt, til en vesentlig lavere pris, noe som resulterte i at kundene ble enda mer fornøyde. Det skulle derfor vise seg å ikke være dumt å lansere NG. Nordanger Gulv AS sine kunder hadde tilliten til selskapet og valgte å gå over til selskapets nye merkevare. Siden den gang har kundelisten bare blitt lengre og NG har blitt en kjent merkevare innen sitt marked.

​Takket være lang erfaring, tett dialog med markedet og et godt rennommé lever Nordanger Gulv AS i beste velgående. En liten familiebedrift som gjør det lille ekstra for å tilrettelegge for kundene, enten det er et lite eller stort prosjekt.

​Knut Nordanger har passert 80 år, men er likevel engasjert i firmaet, og har ikke tenkt å legge inn årene helt ennå. En god porsjon stahet, en praktisk tilnærming og hardt arbeid er hemmeligheten bak suksessen. Nordanger Gulv AS hadde 40-års jubileum i 2016.